Gušti Ljudi Plovidbe

Među najboljim fotografima jedrenja u 2016. je i naš Luka!

Na prestižan Mirabaud Yacht Racing Image ušli su radovi Luke Bartulovića, našijenca s druge strane Bare. Pogledajte kao izgledaju najbolje fotografije jedrenja snimljene u godini na izmaku i pročitajte što Luka kaže o tome zašto snima jedrilice i što trebate učiniti da biste i vi postali fotić jedriličar

My name is Luka i – slikam jedrilice! Tako, poigravajući se nazivom onodobnog hita Susanne Vega, odgovara na naš e-mail Luka Bartulović, kojeg smo zapazili razgledavajući nagrađene na Mirabaud Yacht Racing Image Competitionu, godišnjem fotografskom natječaju koji nastoji prepoznati najbolje fotografije snimljene na jedriličarskim regatama tijekom godine. Natječaj koji je pokrenut 2010. godine pokriva sve aspekte svijeta pod jedrima, od optimista do regata, koje svojom odvažnošću ostavljaju bez daha. Među onima koji su na njemu uspjeli nalazi se i Luka, našijenac s druge strane Velike bare – iz Kanade.

Luka Bartulović kreće na posao

„Bavim se jedriličarskom fotografijom. Rođen sam u Montrealu, gdje sam odrastao i gdje trenutno živim, što nije baš neko mjesto da se zarazite jedrima, jer ima nekoliko plitkih jezera s muljevitom vodom koja su dio rijeke St. Laurence. Na sreću, nije daleko Kingston na istočnom dijelu jezera Ontarija, koji je domaćin regata olimpijskih klasa i brojnih svjetskih prvenstava“, kaže Luka, a onda u nostalgičnom tonu dodaje: „Ali to je sve neusporedivo s našim Jadranom.“ Razgovaramo na hrvatskom, koji Luka voli prakticirati kad god može, pripremajući se za ljetovanje kod rodbine u Dalmaciji.

„Bavim se fotografiranjem jedrilica od 2009. godine. Najdraže igračke bili su mi oni jednokratni fotoaparati, volio sam se igrati fotografa. Iako se klinci obično ostave djetinjih igara, ja sam bio dovoljno uporan pa sam se izborio za svoj prvi pravi fotoaparat, digitalni Fujifilm. Bilo je to početkom milenija. Pred kraj studija 2007. godine bio sam u mogućnosti uštedjeti nešto novca i uložiti u prvi pravi digitalni fotoaparat, Canon Rebel Xsi, a uz njega sam kupio i prvi dobar objektiv. To je bio moj pravi početak, sad sam imao solidnu bazu da podržim svoj hobi, koji postaje i posao“, priča Luka.

Kaže da mu je teško precizirati što ga je točno privuklo fotografiji, možda je, dodaje, tajna u tome što kao dijete nije volio „knjige s riječima“. Uvijek su  ga privlačile slikovnice i slike. A jedra na slikama?

„Odluku sam donio nakon što sam nekoliko godina pratio jedrenje na internetu, naročito Sailing Anarchy, a onda sam 2009. spojio svoje dvije najveće ljubavi – jedrenje i fotografiju. Trebao sam sâm sebi reći – ja to mogu! Na početku nisam imao ni teleobjektiv pa sam ga unajmljivao kako bih ga vikendom mogao nositi na regate i snimati jedrilice. Nakon nekog vremena uspio sam kupiti svoj prvi rabljeni teleobjektiv, Canon 100-400, kojim sam mogao snimati sa sigurne udaljenosti, a u isto mi je vrijeme dopuštao da se unesem u sve fotografije. Uvijek sam se trudio uhvatiti tu emociju, prikazati ljude koji jedre i njihove osjećaje. Htio sam fotografirati onako kako bih želio da se mene fotografira dok jedrim. U tom je kontekstu moje jedriličarsko iskustvo bilo neprocjenjivo“, govori Luka, koji svoju životnu i poslovnu filozofiju objašnjava rečenicom: „I loš dan na vodi, kada se smrzavam i kiša nemilo pada, i dalje je bolji od najboljeg dana u uredu za računalom.“

„Kada tome pridodamo da mogu dijeliti svoju strast za jedrenjem i fotografijom s drugima, potpuno sam ispunjen. Za vrijeme svih moji pustolovina na vodi imao sam sreću sklopiti neka vrlo važna prijateljstva s ljudima koji dijele moj entuzijazam. S tim prijateljima imam sreću i danas raditi na Sailing Shotu (www.sailingshot.com). Svi smo mi jedriličari, ali dolazimo iz različitih jedriličarskih okružja, imamo drugačije talente i iskustva. Carol je naš jedriličar na velikim brodovima, uvijek čuva provu u posadi i zadužen je za marketing i komunikaciju. Anthony ima puno iskustva u ‘skifovima’ i Etchellima i zato je idealni vozač gumenjaka, a on nam je i stručnjak za dronove. A što se mene tiče, ja se volim zabavljati na brodovima i jedini sam dovoljno lud da sam spreman visjeti iz aviona kako bih uhvatio savršeni kadar. Dosad smo imali sreće pa smo u zadnjih nekoliko godina imali priliku pratiti nekolik svjetskih prvenstava, 29ere, Lasere, J22, a ujedno smo u tom razdoblju pratili i nekoliko važnih natjecanja kao što su C-Class mali Americas Cup u Genevi, koji se meni najviše svidio“, priča Luka, a onda prelazimo na Mirabaud Yacht Racing Image.

„To je jedno od najprestižnijih natjecanja u fotografiji u ovom sektoru. Ove se godine prijavilo 150 fotografa iz 25 zemalja, a taj se broj svake godine povećava. To je natjecanje izvrstan pogled na sve što se događa u fotografiji jedrenja. Inspirirajuće je kada vidite tko sve i kako snima, što drugi fotografi rade.

Pogledajte sve slike Mirabaud natječaja 2016.

Takvo natjecanje može vam postati cilj kojem stremite cijele godine. Ima dana kada se probudim i kažem si danas ću snimiti fotografiju koju ću poslati baš na taj natječaj. Dobro je kada se tako motivirate i natjerate se napraviti što bolju snimku. Ponekad je važno pokušati malo se udaljiti i upitati se je li to uistinu dovoljno dobra fotografija. Onda se, ako nisam zadovoljan, zapitam što sam mogao bolje. Takvo vam natjecanje pomogne da se usredotočite na sebe i dodatno se motivirate kako biste bili još bolji, kako biste iz sebe izvukli najbolje“, priča Luka.

Tijekom rujna, kada je većina regata završila, on već ima ideju koje će fotografije prijaviti na natjecanje, ali do krajnjeg je izbora još mnogo muke.

„Teško mi je izabrati, to je zato što sam tvrdoglav i često, nakon što sam fotografije već poslao, promijenim mišljenje. Ali nema veze, na kraju krajeva, to je odlična zabava i, kako to uvijek biva kod natjecanja, važno je sudjelovati pa svoju aplikaciju treba, naravno, poslati na vrijeme, sredinom listopada. U suštini je najbitnije biti tamo, vani na moru, gdje se sve događa. Samo nabavite neki fotoaparat i izađite na vodu“, kaže i dodaje kako izgovor „nemam brod“ ne priznaje.

“Ako nemate brod, volontirajte, ponudite pomoć u organizaciji regata i natjecanja ili provjerite možete li se priključiti nekom od sudaca ili regatnom odboru. Jednostavno je odlično biti cijeli dan na moru i uživati s prijateljima u dobrom jedrenju i natjecanju. Na kraju to radite zato što to zbilja volite!“

A kako to rade Luka i njegovi prijatelji, uvjerite se sami. S njima u kontakt  možete stupiti putem internetske stranice www.sailingshot.com ili putem  stranice na Facebooku https://www.facebook.com/SailingShot/, kao i na Tweeteru i Instagramu: @SailingShot.

“Znam da je početak zastrašujući i da ćete imati puno pitanja, ali stojim vam na raspolaganju”, kaže Luka.

1. 29er, Svjetsko prvenstvo, Kingston, Ontario. „Dobili smo priliku unajmiti Cessnu te fotografirati jedrenje iz zraka. Letjeti je zabavno, a nekad može biti i zastrašujuće, ali jednom kada pogledate kroz objektiv, brzo to zaboravite i trudite se samo snimati što bolje možete.“
  2. C-Class, Svjetsko prvenstvo, Geneva, Švicarska. „Otputovao sam u Genevu da vidim te leteće brodove. Odmah sam shvatio da postoji opravdan razlog zašto ovu regatu nazivaju malim Americas Cupom. Na fotografiji su Steve Clark i Mike Costello na svom brodu Aethon, na zadnjoj bovi tijekom prvog plova, samo nekoliko trenutaka prije nego što im je puklo rilo.“
  3. Laser, Svjetsko prvenstvo, Kingston, Ontario. „Sjedio sam na prednjem sjedištu Cessne i snimao s teleobjektivom, dok je Anthony sjedio iza mene sa širokokutnim i snimao odlične fotografije cijele regate. Ovo stvarno nije nešto što se vidi svaki dan. Pogledajte možete li tamo dolje uočiti Danijela Mihelića…“
  4. Cork OCR, Kingston, Ontario. „Jedrenje je taj dan bilo otkazano zbog prejakog vjetra, ali to nije spriječilo FX-posadu 49er da stekne iskustvo u uvjetima jačim od 30 čvorova. Skakali su po gotovo dva metra visokim valovima. Vide im se osmjesi od uha do uha.“
  5. J22, Svjetsko prvenstvo, Kingston, Ontario. „Fotografije koje sam poslao na natjecanje Mirabaud. Jednostavno mi se sviđa ideja čovjeka koji pluta na oblaku vode. Slikano je u uvjetima od 25 čvorova vjetra i u moru od metra i pol. Bilo je zanimljivo izbjegavati nadolazeće brodove.“

O autoru

Marko Knežević

Here is a little something about me.