Brodovi Ljudi Plovidbe

X-Cite: Naša Uskršnja posveta je druženjima s pokojnim Brankom Iljadicom i Franom Žuvelom

Oni su X-Cite, oni su pobijedili na ovogodišnjoj 21. uskršnjoj regati, najprestižnijem krstaškom regatavanju s ove strane Jadrana, a njihova priča govori da nema dobrog jedrenje bez velikoga srca

Dame imaju prednost, a kad je tako, onda ovu priču o pobjednicima ovogodišnje Uskršnje počinjemo od nje, prelijepe „Ixice“. Riječ je o X-Citeu (djevojački X-41), jedrilici koja stiže iz Biograda, a koja, osim što je šešna i brza, ima i sreću da na njoj jedri skupina vrhunskih jedriličara i još većih ljudi!

U Biograd je doplovila 2006. godine i od tada je redoviti favorit na svim regatama na kojima se pojavi. Već je tada zavela jezgru posade, koja je pobijedila na ovogodišnjoj, 21. uskršnjoj regati.

Spiritus movens ekipe je vlasnik jedrilice Luka Šangulin. Njegova je glavna briga održavanje broda, nabavka nove opreme i većina logističkih problema. Riječ je o vrlo uspješnom mladom poslovnom čovjeku koji je preuzeo glavnu ulogu u vođenju mnogih poslova obiteljske tvrtke. Kad ga hoćete privesti za izjavu, Luka već standardno odgovara kako „ne triba jega isticati – jer on je samo kao jedan od članova posade“.

Slavljenički šampanjac po Tonkovoj glavi kao uvod u kupanje u hvarsrkom portu

„A ova regata mi je dokazala kako je izbor posade, koji se profilirao tijekom duljeg vremena, pokazao da treba jedriti s ljudima kojima je jedrenje na prvome mjestu. Jednoglasno su odlučili da cjelokupna nagrada i novčani dio i automobil ide u nova jedra. Nitko ne želi ništa za sebe, nego sve ide u brod! Jel’, to govori sve“, pita Luka, koji stoji za kormilom jedrilice, ali kad su u pitanju Uskršnja regata i ostale regate koje se jedre za CRO ORC D-Marin Kup, kormilo prepušta Tonku Rameši.

Tonko je jedriličar koji je svoje prve korake napravio u rodnome Murteru zajedno s Antonijem Arapovićem, trimerom prednjih jedara, i Pavom Pleslićem, koji je glavni i odgovorni za sve akcije na provi. Oni su kao vrlo mladi momci svoja znanja jedrenja na krstašima stjecali na malenom Elanu 19 simpatičnog imena Parip.

Nakon što su ga prerasli, prešli su na veće jedrilice, a važna epizoda na počecima njihovih jedriličarskih karijera bilo je jedrenje na Kaliti, Dehleru 39 s kojim su početkom milenija harali mnogim srednjojadranskim regatama. Nastavak je bio na Douforu 40, Luci, također Šangulinovu, s kojim su odjedrili nekoliko sezona do dolaska X-Citea.

Tonko će zbog poslovnih obaveza napravit pauzu na kormilu X-Citea do Prvenstva Hrvatske.

„Svaki reful i svaki val odrađen je maksimalno dobro jer to je bio jedini način da se pobijedi Mate Arapov i njegova ekipa. Jedrenje u stabilnim uvjetima u posljednja tri plova bilo je iznimno zahtjevno jer protivnik nije dopuštao nikakve pogreške. Siguran sam da smo najbolje u cijeloj floti jedrili u krmu, dok u orci nismo postigli maksimum, ponajprije zbog starosti jedara. U čemu je tajan našeg dobrog jedrenja u krmu? Za to je zaslužan Parip“, smije se i dodaje kako su s tim brodom više  puta završili na boku dok su ispred Murtera jedrili po buri.

Evo i drugih članova posade. Arapović, osim u krstašima, ima zavidnu karijeru na Stelama. Na tim (bivšim) olimpijskim dvojcima jedrio je dugo s Marinom Lovrovićem Mlađim, a vrhunac je sigurno prošlogodišnji nastup na prestižnom finalu Star Sailors Leaguea na Bahamima, gdje je bio flokist Šimi Fanteli. Tada su među 25 najboljih svjetskih jedriličara osvojili 10. mjesto.

Pleslić je i profesionalno vezan uz jedrenje. Svakodnevni mu je posao vezan uz rad u tvrtki koja se bavi prodajom, montažom i održavanjem palubne opreme i konopa. Što se tiče jedrenja, gotovo je svaki vikend na nekoj regati, a u svjetskim okvirima zavidne rezultate ostvario je kao bowman match race-posade koju je predvodio Tomislav Bašić.

Zajedno s njim na provi posao odrađuje još jedan vrhunski bowman – Marijan Uroda. Riječ je o jedriličaru koji je svoja znanja stjecao u Dubrovniku, a posljednjih godina stanovniku Jezera. Jedrio je na svojoj standardnoj poziciji u mnogim posadama, a možda bi trebalo posebno istaknuti i rad na provi Anđele X.

Društvo u prednjoj zoni jedrilice ove godine im radi i Edin Pilav, jedan od profesionalaca North Sailsa kojem su jedra životni poziv. Prije X-Citea jedrio je na nekoliko ORC-krstaša, gdje je svojim radom pridonio osvajanju mnogih odličja. Mnogo sezona to je bilo s Mareusom II.

Ove godine na Hvaru im je za glavno jedro i taktiku bio zaslužan Teo Piasevoli, jedriličar o kojem je na našim stranicama već bilo riječi, a danas je najviše eksponiran kao jedan od članova Wave Sailing Centera, koji polako, ali sigurno u Hrvatsku vraća jedrenje monotip i match race. Ovo mu nije prvi nastup u kokpitu X-Citea. Sigurno bi s njima jedrio i više, ali hrpa obaveza i angažmana na drugim stranama to ne dopuštaju.

Da bi X-Cite mogao funkcionirati kao vrhunski stroj za jedrenje, zaslužno je i još nekoliko momaka: Šime Markić te braća Jure i Duje Frop. Šime je jedan od glavnih motora u kokpitu i sigurno, uz Luku Šangulina, jedriličar koji posljednjih godina ima najviše nastupa na X-Citeu. Jure i Duje najmlađi su pak dvojac u posadi, koji je u svojim još mlađim danima igrao više nego zapaženu ulogu na regatama optimista.

Pobjeda je to veća što su na Uskršnjoj najveći suparnici društvo s identične jedrilice pod imenom Nube s Matom Arapovim za kormilom i Tončem Stipanovićem kao taktičarom.

Tako je bilo i ove godine na Hvaru. Obje ekipe bile su kandidatkinje za ukupnu pobjedu i bilo je vrlo napeto pratiti razvoj bodovne situacije. Na regatnom polju uglavnom nisu griješili i morali su samo što brže odjedriti zadanu rutu da bi nakon unosa jedrenog vremena u rezultatski softver imali što bolje korigirano vrijeme. Da bi situacija bila još napetija, pobrinuo se Karlo Kuret sa svojom One na trećemu mjestu i dva boda razlike u odnosu na X-Cite.

Za posljednji dan predviđena su dva jedrenja. Regatno polje bilo je gotovo na istoj poziciji kao i dan ranije i uz vrlo slične uvjete na moru. Jedrilo se oštro od samog početka, a One, Karpo i Mareus zauzeli su prva tri mjesta, dok su Nube i X-Cite bili iza njih. Nakon tog jedrenja Nube i X-Cite imali su jednak broj bodova, a One je bio bod iza njih. Idući, posljednji start jednako je bio napet, a jedrenje jednako oštro te su oba iksa morala ići na sve ili ništa, pogotovo stoga što je nakon ulaska u cilj petog jedrenja Yellowpad podignuo protest na Nube. Saslušanje i odluka sudaca trebali su se obaviti nakon povratka s mora, pa posada JK-a „Mornar“ nije smjela izgubiti ni u kom slučaju jer nisu znali kakva će biti odluka Odbora za prosvjede.

Jednako je tako i posada X-Citea bila svjesna situacije te da i oni, ako žele pobjedu u ukupnom plasmanu, moraju biti najbolji u posljednjem jedrenju.

To su i uspjeli te su nakon korekcije rezultata bili pobjednici ovog jedrenja s 15 korigiranih sekundi prednosti ispred drugoplasirane Nube.

Konačni zbroj postavio ih je i na prvo mjesto u generalnom plasmanu, a Nube i One završili su na drugom i trećem.

Nakon povratka na kopno obavljeno je najavljeno saslušanje nakon kojeg je jednoglasnom odlukom sudaca utvrđena povreda pravila sa strane jedrilice Nube te su diskvalificirani u 5. plovu pa su tako u generalnom plasmanu pali na treće mjesto, a One je izbio na drugo.

U svakom slučaju, još jedna vrlo napeta završnica na Uskršnjoj regati, a ono što je najvažnije, čista pobjeda posade X-Citea!

Na kraju su momci iz JK-a „Kornati“ otišli doma s vrlo izdašnom novčanom nagradom i novim Fordom Fiestom, a nakon završetka ceremonije proglašenja pobjednika jednim su nesebičnim činom pokazali iznimnu empatiju i solidarnost, što je potvrdilo da su, osim što su veliki jedriličari, i veliki ljudi!

A da se na moru stvaraju čvrste i neraskidive prijateljske veze, dokaz je i posveta pobjede posade X-Citea na ovoj regati dvojici prijatelja koji su nas prerano napustili – šibenskom jedriličaru Branku Iljadici Rapi i Hvaraninu Frani Žuveli.

 

O autoru

Hrvoje Duvančić

Ostavite komentar