Brodovi Gušti Ljudi Plovidbe

Rogoznica, unatoč zimi, osvojila europske velike i male modelare

Na natjecanju radio-upravljivim jedrilicama, koje su u nekim segmentima superiornije „pravim krstašima“, Hrvati su odavno u samom vrhu, a uz klasu IOM za najmlađe jedriličare, promovirana je i klasa Dragon Force – RG65

Zima, koja je ovog siječnja istinski pokazala očnjake, bila je dijametralno suprotnog raspoloženja protekli vikend, kad se u Rogoznici održalo Prvenstvo Hrvatske za klasu IOM. Prekrasna tri dana obilježila su druženje modelara iz osam europskih zemalja na, slobodno se može reći, najboljoj zimskoj regati za radio-upravljive (RU) jedrilice koja se održava u Europi.

Pripreme i najava regate sežu u rujan 2016. godine, ali to je normalno ako se nešto želi napraviti kvalitetno i na visokoj organizacijskoj razini. Takav pristup organizaciji već godinama prepoznaju inozemni natjecatelji, koji se svake godine vraćaju, a sa sobom dovode i svoje prijatelje.

Priča je krenula prije 11 godina, kad je ostao jedan jedini slobodan termin u tada vrlo bogatom kalendaru regata jedrilica ove klase. Već se godinama prije ustalila praksa da je gotovo svaki klub u Hrvatskoj koji njeguje jedrenje radio-upravljanim modelima imao svoj tradicionalni termin za organiziranje regate. Medu tih desetak regata nova se mogla smjestiti samo u stalno izbjegavanom siječnju. Naravno, vremenski uvjeti koji uobičajeno vladaju u tom razdoblju odbijali su sve od ideje šetanja rivom s daljinskim upravljačem u rukama, ali rogoznička mikroklima i velika količina „visokih“ siječanjskih temperatura u statističkim podacima meteoroloških postaja prevagnule su na stranu organizatora.

Hrvoje Duvančić, autor teksta

Organizacije događaja prihvatio se Jedriličarski klub „Val“ iz Šibenika. S obzirom na dislociranost lokacije u odnosu na klupsku bazu, to nije baš zanemariv logistički pothvat, ali složnost svih članova Organizacijskog odbora i dobra uigranost volontera svake godine rezultiraju kvalitetnim jedriličarskim događajem.

 

Inače, klasa IOM klasa je jedrilica na daljinsko upravljanje čiji je glavni znak prepoznavanja njihova dužina od jednog metra. Riječ je o jedrilicama koje se izrađuju prema pravilima što ih priznaje svjetska modelarska organizacija, a jedri se po pravilima svjetske jedriličarske federacije. Drugim riječima, iako su jedrilice malene, a kormilari nisu na njima, moraju se poštivati sva pravila i poznavati sve taktike jedrenja, namještanja modela i općenito pripreme morskog bolida kao na jedrilicama bilo koje veličine.

Jedina važnija razlika u odnosu na velike imenjakinje leži u tome što ove jedrilice nemaju ograničenja po snazi vjetra koji vlada na regatnom polju. Velike jedrilice – krenuvši već od optimista pa do velikih krstaša – imaju „manu“ što prestaju regatno jedriti po vjetrovima koji prelaze brzine od oko 25 čvorova. Tada dolazi u pitanje sigurnost posada i plovila, ali zato klasa IOM s tim nema problema. Čak se i u Rogoznici jedne godine jedrilo po jakom jugu čiji su refuli često prelazili 30 čvorova.

Za takve se uvjete samo stave jedra manje površine, jedrilica se natrima na potreban način i može se dati start.

Regatno je polje klasičnog štap-oblika i potrebno ga je obići dvaput, a obavezne su dvije dionice izravno u vjetar i dvije niz vjetar. Jedina važnija razlika u odnosu na flotne regate većih jedrilica jest ta što modeli jedre u skupinama od najviše 18-20 jedrilica. Razlog je praktične prirode i vezan je uz gužvu koja se javlja za vrijeme predstartne procedure. Tad su jedrilice vrlo blizu jedna drugoj, velika je gužva i želja za hvatanjem što bolje pozicije za start.

Regata u Rogoznici nešto je drukčija od ostalih koje se organiziraju u Hrvatskoj po svom uvodnom dijelu. Uvod je neobavezan, revijalan i za čisti užitak svih sudionika. Istina, fizički je nešto naporniji nego ostatak natjecanja, ali se gotovo svi sudionici vrlo rado odazivaju. Riječ je o navigacijskoj regati koja kreće s Milina, dijela Rogoznice pred ulazom u marinu Frapa. Tu se postavlja cilj prve etape, koja se dalje jedri preko Rogozničkog mosta pa sve do iza centra stare rogozničke jezgre. Tu se formira cilj prve etape i nakon što se okupe svi jedriličari, kreće se sa startom druge etape. Ona vodi oko poluotoka sve do uvale Gornja mula, gdje se okreće bova, i vraća se natrag do centra Rogoznice. Nakon što svi završe i tu etapu, kreće se s posljednjom, koja vodi natrag na mjesto početka navigacije. Ukupna ruta ove regate iznosi oko tri nautičke milje i kad se uzme u obzir dužina jedrilica od samo jednog metra, može se usporediti s rutom od oko 36 NM koju bi morale prejedriti krstaši od 12 metara. Maleni IOM-i ovu rutu završe za oko dva i pol sata jedrenja!

Ove se godine na žalost nije uspjela odjedriti cijela ruta zbog apsolutne bezvjetrice koja je vladala u Rogoznici. Odjedrene su prva i treća etapa, a ukupni je pobjednik  Ante Kovačević iz splitskog jedriličarskoga kluba „Zenta“. Njemu je ovo druga pobjeda, a jednom mu je izmakla samo za bod…

Inače je u Rogoznici dosad najuspješniji bio Zvonko Jelačić, Antin klupski kolega, koji je navigaciju osvajao čak triput.

Prije početka Prvenstva Hrvatske obavljeno je obavezno kontrolno mjerenje mase jedrilica. Prema pravilima klase, minimalna masa kompletno opremljene jedrilice iznosi četiri kilograma. Svi koji su bili laganiji morali su otežati svoje jedrilice. Uglavnom je bila riječ o 10-20 grama, ali pravila su pravila, treba ih poštivati da bi natjecanje bilo regularno.

Prvih šest jedrenja bilo je kvalifikacijske prirode. Tu su praktički svi sudionici imali prigodu jedriti jedni protiv drugih. U petak je obavljeno pola kvalifikacija, a jedrilo se po tramontani od 7-8 čvorova. Gotovo idealni uvjeti jedrenja na blago namreškanome moru s najvećim kompletom jedara.

U subotu se također trebalo pričekati do iza 11 sati da bi se moglo postaviti regatno polje. Ovaj je put zapuhalo iz suprotnog smjera. Ipak nije bila riječ o jugu jer konfiguracija terena u Rogoznici omogućava buri da puše iz nešto drukčijeg smjera nego što je uobičajeno. Ovako postavljeno polje tražilo je od kvalifikanata za finale snalaženje u drukčijim uvjetima od onih prethodnog dana. I dalje su najbolji bili najbolji, a ostali su se borili za preostala mjesta.

Kad se u svijetu IOM-a spominju najbolji, onda se računa s nekoliko reprezentacija. Među njima svoje mjesto čvrsto zauzima i naša ekipa. Jezgru čine Zvonko Jelačić kao brončani sa Svjetskog prvenstva 2006. i kao svjetski prvak s Barbadosa 2009., Marko Matić, srebrni sa SP-a 2013., Ante Kovačević, brončani sa SP-a 2014., i Mario Škrlj, brončani sa SP-a 2009., te svi oni s mnoštvom titula s europskih prvenstava.

Naravno, zahvaljujući kvaliteti ostalih hrvatskih IOM-jedriličara, oni održavaju svoju kvalitetu i postižu rezultate na međunarodnoj sceni, tako da su i oni jedan od razloga zašto mnogi inozemni modelari žele jedriti u Rogoznici.

Ove su godine iz inozemstva stigli predstavnici Turske, Mađarske, Rumunjske, Austrije, Češke, Slovačke i Velike Britanije.

U razgovoru s nekima od njih saznali smo što ih najviše privlači u Rogoznicu, odnosno što je ovdje drukčije od jedrenja kod njih.

Vođa turskog tima Levend Gurkan, koji svoju ekipu dovodi već drugu godinu, kazao je kako im je vrlo drago jedriti s našim jedriličarima. Na ovoj regati mogu mnogo naučiti i o trimu jedrilica i o samom jedrenju. S obzirom na mogućnost izbora odlaska na prvenstva drugih europskih država, ovo im je najprihvatljivija destinacija i s financijske strane. Kao primjer, naveo je da avionska karta iz Istambula ili Izmira rezervirana na vrijeme iznosi oko 70 eura.

Britanac Graham Bantock, legenda svjetskog radio-upravljanog jedrenja, inače i autor pravila izrade jedrilica klase IOM, bio je poseban gost u Rogoznici. Ovaj je put jedrio s modelom koji je posudio od našeg Tonća Stipanovića, koji je ove godine morao otkazati nastup zbog regate iz ciklusa Svjetskoga kupa koja je u sličnom terminu.

 

Bantock je istaknuo nekoliko stvari koje je primijetio u Rogoznici. Jedna od njih je visoko profesionalan pristup Regatnog odbora, koji pravodobno reagira na svaku promjenu uvjeta na moru. Također je kao bitnu razliku između uvjeta jedrenja u Velikoj Britaniji i Hrvatskoj istaknuo da je kod njih praktički neizvedivo jedriti na toliko otvorenoj vodenoj površini kao što je Rogoznički zaljev. Zbog velikih razlika između razina mora, plime i oseke, jedrenje na moru apsolutno je isključeno pa se jedri na raznim umjetnim i prirodnim jezerima. O tome koliko su im te male vodene površine dragocjene, govori i podatak da ako imate želju zajedriti na nekoj od njih, lokalnom jedriličarskom klubu morate platiti za njezino korištenje.

Do ranih subotnjih poslijepodnevnih sati završio je i šesti kvalifikacijski plov. Prema pravilima, svakom natjecatelju dopušteno je privremeno odbacivanje po dva najlošija rezultata te su se od dobivene bodovne mase formirale dvije jakosne skupine. Njihov je sastav do kraja natjecanja ostao jednak i samo su se trebali nizati plovovi jedan za drugim.

Sa klasom Dragon Force priliku da se iskušaju dobili su i najmlađi, a došli su u Rogoznicu iz raznih strana Dalmacije

U nastavku poslijepodneva uspjela su završiti još po dva plova, a jedrilo se do zalaska sunca.

Unatoč prognostičkim najavama umjerenog juga, nedjelja je modelare dočekala s jednakim uvjetima kao i prethodnih dana. Dugo se čekalo da se vjetar stabilizira. Na kraju je puhao lagani južin, koji nije omogućio održavanje više od dva kompletno završena plova.

Što se bodovne slike tiče, može se primijetiti da je najkonstantnije jedrenje pokazao ovogodišnji prvak Hrvatske, Opatijac Robert Matulja. Budući da je ukupno održano 11 jedrenja, konačni rezultati dobiveni su s dva odbacivanja, a njegovi najlošiji ulasci u cilj bili su jedno šesto i jedno treće mjesto!

Na postolju je s prednošću od pet bodova završio ispred jedriličara iz Jedriličarskoga kluba „Trogir“ Marija Škrlja i s 10 bodova prednosti ispred člana JK-a „Zenta“ Ante Kovačevića.

Regata u Rogoznici i ove je godine iskorištena za promoviranje radio-upravljanog jedrenja među najmlađima. U subotu je organizirana radionica za sve zainteresirane osnovnoškolce, ali i one nešto starije. Radionica je organizirana na jedrilicama klase Dragon Force – RG65. I inače se slične radionice održavaju po zainteresiranim jedriličarskim klubovima i osnovnim školama, a vodi ih Josip Marasović, osoba neiscrpne energije i beskrajnog strpljenja za odgovaranje na bezbrojna pitanja malenih zainteresiranih glavica.

Spomenute su jedrilice, za razliku od jedrilica klase IOM, gotovi tvornički proizvodi koji su cjenovno vrlo povoljni te su dostupni širokom krugu zainteresiranih. Te njihove karakteristike klasa radio-upravljanih jedrilica, koja djeluje pri Hrvatskom jedriličarskom savezu, a u suradnji s Hrvatskom zajednicom tehničke kulture, pokušava iskoristiti za povećanje broja budućih modelara.

Dio njihova programa djelovanja u Rogoznici bio je i taj da su u nedjelju imali i svoju odvojenu regatu. Na nju su stigle mlade snage iz Biograda i Splita, pa čak i s Visa. Do kraja dana na svom regatnom polju uspjeli su odjedriti čak 13 plovova, a medu njima je najuspješniji bio mladi Juraj Maroević iz JK-a „Zenta“.

Sve to ne bi bilo moguće bez podrške Općine Rogoznica, odnosno Turističke zajednice Rogoznice, i logističke podrške restorana Lanterna, koji se brinu za okrjepu modelara od početka organiziranja ovih regata.

Više informacija o modelarstvu u nas, zajedno s podacima za kontakt, svi zainteresirani mogu pronaći na službenim modelarskim web-stranicama www.ru.hjs.hr.

 

O autoru

Hrvoje Duvančić

Ostavite komentar