Brodovi Ljudi Plovidbe

Francuzi i Šibenčani slavili na prvom Europskom Match Raceu

Nakon tri dana jedrenja s promjenjivim vjetrom, pred šibenskom gradskom vijećnicom u čast pobjednika Simona Bertheaua i njegove posade svirala je Marseljeza, a organizatorima JK Val I Wave Sailing Centeru stizale su pohvale sa svih strana. Tivat, Beč, Monaco, Ragusa, Kopenhagen, Ploen i Ravenna, kao domaćini idućih regata, morat će uložiti mnogo truda da nadmaše Šibenčane

Šibenski Wave Sailing Center u suradnji s lokalnim Jedriličarskim klubom „Val“ od 10. do 12. veljače organizirao je prvu regatu ovogodišnjeg Europskog Match Racing Toura. Budući da je riječ o posebnoj vrsti nadmetanja, recimo na početku koju riječ o samoj disciplini koja je kod nas prevedena kao „dvobojsko jedrenje“. Riječ je o natjecanju u kojem se jedri jedan na jedan, odnosno sa samo dvije jedrilice u jednom plovu.

U čast pobjednika Simona Bertheaua pred šibenskom vjećnicom svirala se Marseljeza

Početak ovog načina odmjeravanja snaga seže do začetaka America’s Cupa. Istina, nije bila riječ o klasičnom dvobojskom jedrenju jer su te jedrilice bile vrlo različite. Da bi se došlo do onoga što se danas uzima kao standard ovakvog tipa natjecanja, a to je da su jedriličari na identičnim plovilima, trebalo se pričekati do 1937. i Omega Gold Cupa, koji je održan na atlantskom otočju Bermuda.

Jedan od najvažnijih elemenata u regati match race je predstartna procedura u kojoj se nastoji doći u što bolji položaj u odnosu na suparnika. Pri tome u obzir ne dolazi samo izbor i osvajanje bolje strane startne linije, nego nastojanje da se već u te prve četiri minute pred start pojedini dvoboj riješi tako što će suparnik dobiti što više „penala“.

Predstartna procedura jedan je od važnijih elemenata u dvobojskom jedrenju

 

Službeno, predstartna procedura kreće pet minuta prije startnog signala, ali prvu minutu jedrilice nisu u izravnom srazu. Tek nakon signaliziranja četiri minute do starta, smiju presjeći startnu liniju. Ovaj je put riječ o njezinu presijecanju u suprotnom smjeru, odnosno o ulasku u predstartnu zonu sa strane regatnog polja. Pri tome jedna jedrilica dolazi sa strane broda regatnog odbora (žuta), dok druga ulazi sa strane „pina“ (plava), odnosno suprotne oznake startne linije. Tko s koje strane ulazi, određuje se pri slaganju „pairing-liste“ i nastoji se da je taj broj podjednak za sve sudionike.

Pairing-listom definirano je tko jedri protiv koga, a pojedini plov ima naziv „match“. Ovisno o tome koliko je organizator natjecanja osigurao jedrilica, toliko parova može startati jedan za drugim i taj jedan niz startova nazivamo „flight“.

Konkretno u Šibeniku, organizator regata match race Wave Sailing Center ima u ponudi četiri jedrilice tako da se na njihovim regatama jedan flight sastoji od po dva matcha.

Wave Sailing Centar za jedrenje je osigurao četiri jedrilice

Da bi natjecanje bilo izvedeno do maksimuma, svi sudionici moraju jedriti bar jedanput svatko protiv svakoga. Zbroj svih takvih jedrenja naziva se „round robin“.

Što se tiče kategorizacije samih regata, one uz svoj naziv dobivaju i dodatak „grade“, koji može imati vrijednost od 5 do 1, odnosno WC kao najviši rang.

Dobivanje pojedinog gradea ovisi i o mogućnostima domaćina (organizatora) regate, odnosno o broju jedrilica koje je osigurao.

A s obzirom na spomenute četiri jedrilice u Šibeniku, najviši mogući rang koji se može organizirati u Šibeniku je Grade 3, dok već za Grade 2 treba u ponudi imati šest jedrilica.

 

Što se tiče match race-jedrenja u Hrvatskoj, najpoznatiji je bio planetarno poznati ACI Match Race, što se za vrijeme ratnih i poratnih godina organizirao u Rovinju, da bi se kasnije selio u Split i Dubrovnik. Iz tih vremena potječe i naš istoimeni match race-tim, skupina mladih momaka predvođenih Tomislavom Bašićem.

Osim ACI-jeve regate, bilo je vrlo malo drugih dvobojskih regata. Nakon što je ACI prestao organizirati te regate, nastala je duga stanka match racea u nas. Tek unatrag dvije godine ponovo su se počele redovito organizirati svake godine.

Preokret je nastao kad je skupina šibenskih mladića uložila vlastiti kapital i organizirala Wave Sailing Center. Oni su kao tim nastupali na regatama Match Race, koje su se organizirale po Europi, a u jednom trenutku odlučili su to organizirati i u svom aranžmanu.

Ekipa šibenskog Wave Sailing Centra

Trenutno je kruna tog njihova angažmana sudjelovanje njihove regate u European Match Racing Touru.

European Match Racing Tour novi je ciklus regata dvobojskog jedrenja koje se od veljače do rujna voze u Europi. Novoosnovan je jer je lani napravljena kratkotrajna stanka. Ekspanzijom jedrenja na foilima i naglim populariziranjem jedrenja na katamaranima jedan od proizvođača dvotrupaca otkupio je licenciju i u sklopu promocije svojih proizvoda krenuo s organiziranjem redefiniranog Toura.

Istina, vrlo atraktivno i brzo jedrenje katamaranima izniman je mamac i za sponzore i za medije, ali je preskup za timove koji žele sudjelovati.

Osluškujući jedriličare, lani je pokrenuta inicijativa da se za jednotrupce ponovo organizira ciklus regata po Europi i tako se došlo do onoga što je ove godine počelo u Šibeniku.

Na regati u Šibeniku nastupilo je 10 posada, i to:

  1. Dejan Presen – SLO – #20
  2. Vladimir Lipavsky – RUS – #30
  3. Simon Bertheau – FRA – #48
  4. Bojan Rajar – SLO – #70
  5. Piotr Harasimowicz – POL # 127
  6. Christina Binder – AUT – # 151
  7. Jure Jerkovič – SLO – #241
  8. Teo Piasevoli – CRO – #429
  9. Pavle Kostov – CRO – bez ISAF MR-rankinga
  10. Martin Dittrich – AUT – bez ISAF MR-rankinga

Događanja u Šibeniku krenula su u četvrtak službenim treninzima, premda su neki timovi stigli već u srijedu. Navečer je regata svečano otvorena prigodnim programom u šibenskoj Gradskoj vijećnici, a otvorio ju je gradonačelnik Željko Burić.

Posada Tea Piasevolija

Petak ujutro osvanuo je sa škurom burom. Prognoza je nije najavila. Iznenađenje je bilo potpuno, pogotovo glede njezine snage, koja je konstantno rasla, pa je na udare bilo i do 30 čvorova.

S obzirom na takav početak, među svima je zavladao optimizam i očekivalo se da će se već u petak uspješno odjedriti bar dvije trećine round robina. Budući da je sudjelovalo 10 natjecatelja, puni round robin predviđao je čak 45 matcheva!

Za svaki slučaj na početku su po posebnom ključu jedriličari podijeljeni u dvije podjednako jake skupine koje su odjedrile međusobno svatko protiv svakoga. U slučaju nedostatka vjetra prvi dvojci iz tih skupina dali bi parove za polufinale i kasnije finaliste.

Spomenuti je plan na žalost propao. Kvar na kormilu jedne od jedrilica bio je razlog smanjenju broja matcheva koji su se mogli odjedriti. Više nisu mogla dva para ići jedan za drugim, nego je svaki idući par morao čekati da završi prethodni. Iako je u program uložen priličan trud svih uključenih, završilo se samo devet i pol flightova.

Jedna od scena iz prdstartnog pripetavanja

Teška je noć bila pred tehničkom službom Wave Sailing Centera. Odmah nakon što je dijagnosticirano stanje, jedrilica se izvukla na suho i krenulo se sa sanacijom. Radilo se do dugo u noć i sve je, na sreću, uspješno odrađeno. Ujutro je jedrilica vraćena u more, ali nije bilo vjetra…

Pokušalo se jedriti po nekoliko kratkih refula bure, ali bezuspješno. Tek u poslijepodnevnim satima odjedrena su još tri matcha, i to je bilo sve za subotu.

Nedjeljna prognoza bila je nešto pozitivnija. Najavljivao se maestral koji je trebao puhati od podne pa sve do sumraka.

Jutro je bilo pravo proljetno. Sunce, bonaca, savršen dan za sunčanje i šetnju po suncu. U šibenskoj luci vjetra nije bilo i dok je brod regatnog odbora čekao spreman za postavljanje polja u luci, jedan gumenjak bio je dežuran ispred Jadrije. Tamo je vjetar došao baš kao što je bilo najavljeno pa su jedrilice odmah uzete u tegalj i odvučene na drugu stranu kanala Sv. Ante.

Vjetar se ubrzo formirao. Bio je prilično stabilan, smjer 270 stupnjeva i brzine između 12 i 16 čvorova. Od trenutka kad je dan signal starta prvog matcha, regatni odbor nije stajao ni trenutka i matchevi su se redali jedan za drugim. Posade su se izmjenjivale na jedrilicama vrlo brzo. Na raspolaganju je bio više nego potreban broj gumenjaka. U dogovoru sa sudionicima odlučeno je da će se jedriti sve do zalaska sunca, do 17.20 sati.

Tijekom dvoboja Rajar-Binder došlo je i do sudara

Do samoga je kraja bilo neizvjesno jer se pokazalo da su najvažniji matchevi ostali na kraju.

Od prvog dana regate mlada francuska posada predvođena lanjskim juniorskim MR-prvakom Francuske Simonom Bertheauom nije davala nijednom protivniku mnogo prostora i sve do svog posljednjeg matcha bila je neporažena.

Najbliže pobjedi bili su domaćini, ekipa Tea Piasevolija, u subotu. Unatoč penalu koji su dobili zbog diranja startne oznake, Šibenčani se nisu predavali do samoga kraja i po vrlo laganom vjetru uspjeli su prestići Francuze ispred ciljne linije. Tada su išli u iskupljenje spomenutog penala, ali je zbog vrlo slabog vjetra taj okret bilo teško napraviti i Francuzi dobivaju još jedan bod.

Tek u predzadnjem matchu mješovita slovensko-hrvatska posada s Dejanom Presenom uspijeva pobijediti posadu APCC Equipe Jeune i malo im pokvariti dotadašnji idealni prosjek.

Da je ostalo još petnaestak minuta, RO bi se vrlo vjerojatno odlučio i za posljednji match round robin. U njemu su se trebali sastati Lipavsky – lanjski europski prvak u MR-u i Presenu – najbolje plasiran natjecatelj u Šibeniku po ISAF-ovoj ljestvici. Njima je to trebao biti deveti match i u slučaju da je pobijedio Presen, on bi bio pobjednik regate jer unatoč jednakom omjeru kao što su ga imali Francuzi, imao je pozitivan rezultat u međusobnom matchu. Bertheau bi bio srebrni, a Lipavsky bi s najlošijim omjerom od njih trojice završio kao brončani.

Pobjednik Bertheau ispred vizura Šibenika

Ovako je Bertheau imao omjer 8-1, što mu je dalo učinkovitost od 89 posto, dok su i Presen i Lipavsky imali omjere 7-1, što im je dalo učinkovitost od 88 posto. A s obzirom na to da je u međusobnom matchu Presen pobijedio Lipavskog, Presen je osvojio srebro, a Lipavsky broncu.

Na četvrtome mjestu regatu je završio Christian Binder, austrijski dvostruki olimpijac u klasi 470, dok je s petoga mjesta doma otišao naš trostruki olimpijac Pavle Kostov.

Drugi domaći predstavnik Teo Piasevoli završio je na šestome mjestu, dok je sedmi bio Poljak Piotr Harasimowicz.

Šibenska će regata mladom Austrijancu Martinu Dittrichu ostati u sjećanju kao prvi nastup kormilara u match raceu te po zauzimanju osmog mjesta.

Slovenac Jure Jerkovič u regati je osvojio samo jedan match i doma otišao s pretposljednjeg mjesta, dok je na posljednjemu završio treći Slovenac, Bojan Rajar. On je, kao i sunarodnjak mu Jerkovič, ostvario jednu pobjedu, ali je skrivio i jedini ozbiljan incident s materijalnom štetom zbog kojeg je dobio jedan negativan bod, što je u konačnici rezultiralo time da je regatu završio bez bodova.

Spomenuti incident dogodio se u „suradnji“ s Binderom kad je u posljednjem dijelu predstartne procedure jednim nesmotrenim manevrom namjestio krmeni dio desnog boka svoje jedrilice pred Binderov pramac.

Fotografija sudionika ispred katedrale Sv. Jakova

 

Proglašenje pobjednika, uz zvukove Marseljeze, organizirano je na trgu između Gradske vijećnice i katedrale Sv. Jakova.

Što se organizacije tiče, svi su sudionici iz Šibenika otišli isključivo s riječima pohvale i slobodno se može reći da će Tivat, Beč, Monaco, Ragusa, Kopenhagen, Ploen i Ravenna, kao domaćini idućih regata toura, morati uložiti mnogo truda da nadmaše pokazano u Šibeniku.

O autoru

Hrvoje Duvančić

Ostavite komentar